×
 

Hoppa till innehållet
Pedagog och barn sköter om odlingslådor

Om Söderkulla

På förskolan Söderkulla tror vi på att kombinera språkutveckling och utomhuspedagogik för att skapa en lärorik och inspirerande miljö för barnen. Vi tror att språket växer i lek och samspel, och utomhusmiljön ger oändliga möjligheter att stimulera barnens nyfikenhet och kreativitet.

Språkutveckling genom lek och lärande

Vi lägger stor vikt vid språkutveckling i allt vi gör. Våra pedagoger arbetar aktivt med högläsning, språklekar, berättande, sång, rim och ramsor som en del av den dagliga verksamheten. Genom att skapa en språkrik miljö både inomhus och utomhus uppmuntrar vi barnen att kommunicera, uttrycka sig och bygga upp ett starkt ordförråd. Vi tror på att varje barn har rätt att utvecklas i sin egen takt, och våra aktiviteter anpassas för att stötta varje individs språkliga resa.

Natur och utomhuspedagogik

Vi tar varje tillfälle i akt att vistas utomhus, oavsett väder och årstid. Genom utomhuspedagogik får barnen chansen att lära genom att uppleva, utforska och röra på sig. Vår närmiljö är vår lärmiljö där barnen har möjlighet att observera djur och växter och lära sig om kretslopp och ekosystem. Genom lek och äventyr utvecklar barnen sin motorik och sin samarbetsförmåga. Vi ser naturen som en viktig resurs för att stödja barnens kognitiva, sociala och fysiska utveckling.

Under sitt sista år på Söderkulla, innan det är dags att ta klivet in i grundskolans värld, får barnen vara med i en speciell utegrupp. Där får barnen fördjupade kunskaper i hur vi tar hand om vår natur, vi reflekterar över vad som får oss att må bra och hur vi skapar trygghet i närmiljön. Vi tänker att all vår undervisning som sker inomhus går lika bra utomhus. 

Ramtid

Vi följer kommunens regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.