×
 

Hoppa till innehållet

Om Pomperipossa

Åldersindelade barngrupper- utveckling och lärande över tid

Vi arbetar med åldersindelade barngrupper där barnen ingår i en grupp med barn både i samma ålder och i närliggande åldersgrupper. På avdelningarna Gåsen och Kråkan går de yngsta barnen som är 1-3 år. På avdelningen Kräftan går barnen som är ca. 3-4 år och våra äldsta barn som är ca. 4-5 år går på avdelningen Storken. Förskolan miljöer är anpassade utifrån ålder och med tydliga skillnader för våra yngre och äldre barn. Miljöerna, både inne och ute, är utformade för att utmana och stimulera till utforskande, lek och lärande.

Varje dag delar vi in barngrupperna i olika konstellationer, både inom och utanför avdelningarna. Detta gör vi för att skapa lugn och ro i grupperna, men också för att möjliggöra möten mellan barn och pedagoger. Vi anpassar konstellationerna  utifrån barnens intressen och behov, vilka kan variera under dagen. Hos oss utvecklas och lär sig barnen av och med varandra genom att använda sig av samspel och kommunikation med stöd och vägledning av engagerade och inspirerande pedagoger.

Lustfyllt och omsorgsfullt lärande

Hos oss står det lustfyllda och omsorgsfulla lärandet i fokus. Vi arbetar aktivt på olika sätt för att skapa en trygg, lustfylld, föränderlig och utvecklande lärmiljö för våra barn. Våra pedagoger arbetar med att vara närvarande, aktivt deltagande och medforskande i barnens lek för att på så sätt vidareutveckla leken och ge barnen de utmaningar och stimulans de behöver. Miljö och material utvecklas och förändras löpande utifrån barnens intresse och behov.

Det professionella mötet

Det professionella mötet är något vi värnar om på förskolan Pomperipossa. Vi bemöter både barn och vårdnadshavare på ett positivt sätt med nyfikenhet, öppenhet och respekt. Vi fokuserar på det positiva och förstärker allt bra som barnen gör. Vi arbetar kontinuerligt  med hur vi uppträder mot varandra och hur man är en bra kompis för att skapa ett positivt och empatiskt klimat. 

Vi har fokus på uppdraget och på förskolans läroplan och det är viktigt för oss att vid det dagliga mötet berätta för dig som vårdnadshavare om ditt barns lärande eller någon specifik undervisningsaktivitet barnet deltagit i under dagen. Eftersom du är den viktiga vuxna i ditt barns liv, så är samverkan med dig en viktig del av vårt arbete med barnens, dels genom den dagliga kontakten, genom inskolningssamtal och utvecklingssamtal men också genom olika former  av föräldramöten.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.