Om Landborgen
På Landborgens förskola sker lärande och omsorg i alla situationer under dagen, vi har både planerade pedagogiska aktiviteter och fri lek varje dag. Våra viktigaste grundstenar för att bygga en bra verksamhet är trygghet och anknytning.
Med en genuin värme vill vi att ni som familj alltid skall känna er välkomna till oss. Ditt barn och du som vårdnadshavare är viktiga pusselbitar då vi tillsammans skapar en grundtrygghet för ditt barn och hens framtida vistelse på förskolan.
På Landborgen använder vi ett projektinriktat, utforskande arbetssätt, där vi som medforskande och nyfikna pedagoger läser av barngruppens behov och intressen. Genom leken övar vi tillsammans på sociala koder och samspel. Vi bemöter barnen utifrån en värdegrund där alla barn dagligen får känna sitt värde i gruppen, både som enskild individ och i samhörighet med andra. Vi arbetar mycket med trygghet och tron på det kompetenta barnet.
För att främja barnens språkutveckling använder vi oss av TAKK – Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation – samt bildstöd och den digitala språkverktyget Polyglutt.
Pedagogiska miljöer
Våra lärmiljöer är anpassade efter barnen, vilket lockar dem till att vilja lära och utvecklas.
Förskolans innergård erbjuder sand, vattenlek och utmanande aktiviteter som utvecklar barnens motorik. Vi arbetar även aktivt med rörelseträning, som ger god kroppskontroll och har positiva effekter på koncentrationsförmåga och inlärning.
För de äldre barnen har vi två särskilda utegrupper som ofta gör utflykter till naturområden och parker runtom i Helsingborg. Vi har tillgång till minibussar utrustade med material som lockar till lärande och utveckling.
Landborgens femårsverksamhet är framtagen för att utmana och förbereda våra femåringar inför skolstarten. Där jobbar vi med socialt samspel, språk, matematik, natur och teknik.
Vanliga frågor och svar
-
Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.
-
I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.
-
Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.
-
Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.
Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.
-
Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.
-
Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)
-
Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.
-
Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.
-
Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.