×
 

Hoppa till innehållet
Pojke vattnar plantor

Om Östra Ekedal

Barnens arena

Vi vill att barnen ska känna att förskolan är deras arena där vi tillsammans skapar lustfyllda aktiviteter som gynnar deras lärande. Därför arbetar vi mycket med lärmiljöer som förändras ständigt utifrån barnens intresse och våra projektarbeten.Vi lägger stor vikt vid att barnen ska utmanas utifrån sina förmågor och har alltid något att berika sina intressen med. Barnen ges därför möjlighet att skapa lärmiljöer utifrån sin egen önskan med föränderligt material.

Vi erbjuder barnen möjligheter att uttrycka sig genom skapande, sång, dans, drama, musik för att förstärka barnens upplevelser och intressen.

Naturvetenskap och hållbar utveckling

Vår inriktning är Naturvetenskap och det innebär att vårt arbete utgår från barnens nyfikenhet och frågor för naturvetenskapliga fenomen. Våra upptäckter i närområdet ligger ofta till grund för naturvetenskapliga projekt. Samt att fånga naturvetenskapen som finns runt oss. Vi vistas mycket i den rika närmiljön och följer årstidernas växlingar genom upptäckter i naturen. Vi vill att barnen samtidigt ska få med sig kunskap om vikten att värna om vår natur och sin hälsa.

Naturen vid knuten

Vår stora gård sträcker sig runt förskolan och vi skapar många tillfällen där alla avdelningar möts tillsammans under både fri lek och planerade aktiviteter som främjar mötet mellan varandra. Vi använder vår utomhusmiljö mycket och tänker att det vi kan göra inne, kan vi också göra ute.  Barnen lämnar ofta gården för olika utflykter eller skogsaktiviteter. Närheten till både hav och natur gör att vi gärna drar ut på äventyr i vår närmiljö.

Digitala verktyg

Vi utökar även barnens uttryckssätt med digitala verktyg såsom lärplattor och projektorer. På så sätt erbjuder vi  barnen utökade möjligheter till kommunikation och upplevelser.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.