×
 

Hoppa till innehållet

Om Maria Ro

Med förskolans läroplan som utgångspunkt arbetar vi på Maria Ro för att nå ett mångsidigt lärande utifrån barnens erfarenhetsvärld och intressen, där barnen får möjlighet till inflytande och delaktighet.

Rörelse

Redan från tidig ålder vill vi inspirera barn till rörelseglädje genom planerade aktiviteter och inspirerande lärmiljöer. Detta göra att barnen utvecklar sin kroppsuppfattning, motorik, koncentrationsförmåga, självförtroende och självbild. Vi lägger även stor vikt vid vila och avslappning för att ge barnen tid för återhämtning.

När vi inspirerar barn till rörelse skapar vi hållbara barn. I förskolans läroplan står det att hälsa och välbefinnande ska genomsyra utbildningen.

Utomhuspedagogik

Vi arbetar med Friluftsfrämjandets utomhuspedagogik med naturen och vår närmiljö som lärmiljö. Utomhusvistelse gynnar barns inlärningsförmåga och leder till ökad rörelse. Det ger även barnen större möjligheter att uppleva med hela kroppen och alla sina sinnen, samtidigt som de övar motorik, språk, matematik, teknik och naturvetenskap.

Vi jobbar med Mulle- Knytte- och Knoppverksamhet där barnen får använda sin naturliga nyfikenhet och upptäckarglädje och utveckla sin ansvarskänsla för allt levande. Tillsammans med de äldsta barnen lagar vi ofta vår egen lunch ute i naturen över öppen eld.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor!

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.