×
 

Hoppa till innehållet

Om Hedvigslund

Vi vill skapa en lärandemiljö, där alla har möjlighet att utvecklas i sin egen takt. Vi tar tillvara och utvecklar talanger för livets upptäcktsresa. Vi lägger stor vikt vid att ge barnen naturupplevelser, sång och musik, rörelse, skapande och att utveckla barnens språk och matematik. Stor vikt läggs också på att följa barnens intressen i verksamheten. Vi arbetar också utifrån att det man kan göra inomhus, kan man också göra utomhus och vi användes oss mycket av vår fantastiska närmiljö.

Hedvigslund utgår ifrån ett lärandeperspektiv där barnen ses som inspiratörer och kunskapskällor och där uppdraget är att utmana barnen i deras olika lärprocesser. Pedagogerna strävar efter att inta en medforskande roll och utmana barnet till egen problemlösning. 

Verksamheten på avdelningen är inspirerande, rolig och utvecklande för barn och medarbetare. Vi har struktur på dagen och lägger stor vikt vid omsorgssituationer. Växling mellan lek och aktiviteter såsom rörelse, skogsutflykter, sång/musik, skapande, samling och temaarbete är alla viktiga inslag i vår verksamhet. Alla barn varvar ner en stund under dagen med vila, avslappning eller massage.

Digitalisering

Vi ser digitalisering som ett komplement till vår utbildning, där lärplattor, olika appar, projektorer och microskopägg kan fördjupa barnens lärande. Vi ska tillsammans med barnen vara modiga och våga testa olika digitala verktyg i vår utbildning för att ha möjlighet att se fler/andra perspektiv. Här ser vi också vikten av att lära barnen att vara källkritiska och vad vi ska tänka på i användningen av olika slags digitala verktyg.

Närmiljö

Vi ser många möjligheter med vår variationsrika närmiljö och har synen att det vi kan göra inne, kan vi även göra ute. Vi är ofta på upptäcktsresor i vår närmiljö - både korta och långa stunder utanför förskolans gård blir det. Just nu är vi faddrar till en dagvattendamm i vår närhet som vi besöker regelbundet för att mäta olika värden, se hur dammen förändras över tid och för att se hur dammen mår.

Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Nacka kommun.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

There are no results matching your filtering.