×
 

Hoppa till innehållet
Pojke vattnar plantor

Om Arkipelagen

Utforskande arbetssätt med inspiration från Reggio Emilia

Arkipelagen är en Reggio Emilia-inspirerad förskola med ett projektinriktat, utforskande arbetssätt som utgår från barnens intressen. Det innebär att vi utgår från att barn är kompetenta och har minst hundra olika språk att uttrycka sig med. Vi delar in barnen i mindre grupper under dagen och förskolans pedagogiska miljöer erbjuder möjligheter till lek, möten och inspiration, både utomhus och inomhus.

Våra pedagoger arbetar aktivt med att lyssna in barnen och vara medforskande i barnens lärprocesser. Genom observation, analys och reflektion av barnens lek och teorier planerar vi vår verksamhet vidare. Pedagogisk dokumentation är en bärande del av vårt arbete.

Pedagogiska miljöer som inspirerar

Vår pedagogiska miljö erbjuder barnen möjlighet till lek, möten och inspiration både utomhus och inomhus. Vi har en estetiskt inbjudande lärmiljö som främjar vänskap, relationer, nyfikenhet, kreativitet och lärande. Med vårt genomtänkta material skapar vi nyfikenhet, intresse och förundran för fortsatt lärande hos barnen. 

  • Torget - vår gemensamma mötesplats där barnen får utforska och utmanas i gemensamma intressen och lek. 
  • Hemvister - barnen är indelade i grupper utifrån mognad och ålder. På hemvisten är miljön och aktiviteterna utformade utifrån barnens intressen och utveckling. 
  • Utomhusvistelse - på vår gemensamma gård möts vi, leker och har aktiviteter tillsammans. Varje vecka går vi med barnen till skogen för att utmana våra motoriska färdigheter och för att utforska naturens magiska miljö. Flera gånger per termin gör vi gemensamma utflykter till skogen och tar med oss lunch.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.