×
 

Hoppa till innehållet
Pedagoger introducerar en lek på utegården.

Om Örtagården

På Örtagården har vi en inriktad profilering i rörelse. Rörelse är en viktig förutsättning för barns välmående och hälsa. Varierade rörelseaktiviteter ger barnen möjligheter att utveckla sin motorik, koncentrationsförmåga och bidrar till förbättrad inlärning. Vi arbetar aktivt med att integrera rörelse i alla delar av vår undervisning. Några exempel på rörelseaktiviteter som erbjuds på Örtagården är rörelsebanor både i ute och innemiljön, samlingar med fokus på rörelser och att vi ger barnen förutsättningar i vardagen att röra på sig när behovet uppstår. Genom att använda buffébord vid matsituationen kortar vi även ner stillasittande i längre stunder och ger utrymme för barnens rörelsebehov

Allt man kan göra inne kan man även göra ute

Örtagården är en traditionellt-inspirerad förskola som lägger stor vikt vid barns möjligheter att utveckla sitt lärande både inomhus och utomhus. Alla barn har tillgång till ett skapande rum, ljusrum, olika rum i rummen på förskolan samt att kunna gå på utflykter i det barnvänliga närområdet. Vi har en egen fin gård där barnen kan odla, undersöka vatten och sand, leka och utveckla sin motorik.

Vi använder oss av den digitala språk-appen Polyglutt för utveckling och lärande i undervisningen. Detta för att främja alla barns språkutveckling utifrån deras intryck från verksamheten, både utomhus och inomhus.

Familjen i centrum - delaktiga barn och föräldrar 

På Örtagården gör barn och vårdnadshavare stort avtryck på förskoleverksamheten. Pedagogerna bjuder in till dagliga samtal med vårdnadshavarna, samt utvecklingssamtal och förskoleråd. Vi vill att alla vårdnadshavare ska känna sig som en viktig del av verksamheten och bjuder ofta in till olika mötesforum.

Barnen har inflytande över sin vardag genom närvarande pedagoger som är inlyssnande. På  barnens avdelningar lyfter de upp sina frågor, reflekterar tillsammans och svar tas på allvar och följs upp. Även de yngsta barnen visar vad de vill och känner med hjälp av dockfigurer, våra maskotar Pyss och Ling eller bildstöd.

Medforskande pedagoger

På Örtagården arbetar vi utforskande med barnen i stora och små projekt. Barnen möts, leker och inspireras i mindre grupper under dagen i våra lärmiljöer inne och ute. 

Ramtid

Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. I dagsläget har förskolan öppet 7.00-17.00.

Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

There are no results matching your filtering.