
Om Björngården
Hållbar utveckling, Friluftsfrämjandet och Grön flagg
I utevistelsen får vi mer rörelserum, frisk luft och möte med både natur och kultur. Närheten till parker, natur, kultur och kommunikationer ger oss stora möjligheter att variera vår verksamhet. Vi vill ta tillvara på möjligheterna som finns i naturen runt omkring oss i vårt fantastiska närområde samt värna om vår miljö och de djur som lever här.
Vi uppmärksammar också det skräp vi ser, pratar om återvinning samt om att ta hand om och värna om vår miljö. Vi källsorterar och besöker återvinningsstationen kontinuerligt tillsammans med barnen och reflekterar kring hur vi kan ta hand om vår planet. Vi använder mycket naturmaterial och återbruk till lärmiljöer och i verksamheten.
På detta sätt arbetar vi med hållbar utveckling och Grön Flagg med inriktning på naturvetenskap, djur och natur. Genom ett processinriktat arbetssätt med naturmaterial som utgångspunkt och utforskande som inställning, möter barnen läroplanens olika ämnen i ett gemensamt projekt efter deras intresse.
Fördjupat värdegrundsarbete och HBTQI
Förskolan Björngården är en HBTQI–certifierad förskola. Detta innebär att vi arbetar medvetet för en öppen och inkluderande verksamhet för alla utifrån de sju diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, religion eller trosuppfattning, etnicitet, funktionalitet, sexuell läggning samt ålder).
I korta drag innebär detta att de som arbetar hos oss skall:
- Vara medvetna om hur vi tilltalar barnen. Istället för ”killar/tjejer”, ”gubben/ gumman” använder vi namn och/eller ”kompisar” som är inkluderande utan att förutsätta en bestämd könstillhörighet.
- Vara uppmärksam på att namn inte alltid indikerar könstillhörighet. Vid osäkerhet fråga eller använd pronomen hen.
- Använda pronomen hen när kön är irrelevant (t ex böcker, sånger) samt använda det pronomen barn/ vuxna vill bli kallade.
- Bemöta alla fördomsfritt i hur vi pratar och frågar varandra saker. Vi möter dagligen människor med olika bakgrund, religion och trosuppfattning, ålder, etnicitet, kön, könsöverskridande identitet/uttryck, sexualitet och familjebildning och funktionsvariationer. Frågan om familjer är öppen och vi utgår ifrån att familjer kan se ut på många olika sätt.
- Ej förmedla eller bekräfta stereotypa uppfattningar, t ex ”killar kan inte ha klänning, tjejer kan inte spela fotboll”, utan istället uppmärksamma och ifrågasätta när sådana kommer till uttryck bland barnen och genom material (böcker, leksaker mm). Vi bekräftar barnen utifrån var de befinner sig i sitt lärande, ej utifrån hur de ser ut eller utifrån vad de har på sig.
Vi har en HBTQI-grupp med pedagoger på förskolan som för det fortsatta värdegrundsarbetet framåt.
Vår barnsyn är att alla barn är rika och kompetenta. Vi är stolta över våra pedagogers förhållningssätt som präglas av respekt, lyhördhet och god kommunikation. Vi lyfter och stödjer olikheter och möten mellan barnen.
Vårt förhållningssätt präglas av respekt och varsamhet inför varje individ, lyhördhet och god kommunikation och vi lyfter och stödjer olikheter och möten mellan barnen.
Språkutveckling
Vi sätter stort värde i de möten och samtal som uppstår under dagen mellan barn och barn, samt barn och pedagog. Vi arbetar mycket med kommunikation, språk och berättande, sång och högläsning - både analogt och digitalt via Polyglutt. Vårt undervisningsspråk är svenska, men vi arbetar med alla barns modersmål.
Ramtid
Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.
Välkommen att kontakta oss om du har frågor.
Vanliga frågor och svar
-
Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.
-
I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.
-
Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.
-
Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.
Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.
-
Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.
-
Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)
-
Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.
-
Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.
-
Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.
Det finns inga resultat som matchar din filtrering.