Hantering av synpunkter
För att alla barn ska få en trygg och stimulerande tillvaro ställer vi höga krav på våra förskolor som helhet. Vi vill att du som vårdnadshavare har höga förväntningar på förskolans kvalitet och därför är det viktigt att vi får information om eventuella brister så att vi kan förbättra och utveckla verksamheten.
Förskolan tar emot alla synpunkter på verksamheten, både stora som små. Ibland är det en synpunkt som vi måste utreda för att se hur vi kan förbättra vår utbildning innan vi återkopplar till dig som har lämnat synpunkter.
Här följer en kortfattad beskrivning av hur vi tar hand om och utreder inkomna synpunkter
- Återkoppling sker inom 24 timmar från att synpunkter inkommit till oss.
- Vi informerar dig om vi bedömer att en utredning krävs eller om ärendet går att hantera direkt.
- En eventuell utredning ska ske skyndsamt men kan i vissa fall ta upp till tio arbetsdagar från att synpunkter inkommit till oss. Efter avslutad utredning får du som lämnat synpunkter återkoppling muntligt eller skriftligt.
- Om vi, genom utredningen, bedömer att det har uppstått någon brist hos oss kommer vi att återkoppla till dig hur vi planerar att åtgärda aktuell brist.
- Utredningar kopplat till inkomna synpunkter är en del av vårt systematiska kvalitetsarbete inom Pysslingen Förskolor.
- Vi sparar dokumentation på genomförda utredningar i 5 år.
Kontakta förskolepersonal eller rektor
Har du synpunkter på verksamheten bör du i första hand vända dig till förskolan eller aktuell förskolepersonal. Skulle du inte få den hjälp du efterfrågar av personal på förskolan rekommenderar vi dig att kontakta rektorn eller någon ur ledningsteamet. Synpunkter kan lämnas på flera sätt: skriftligt, muntligt eller via besök. Om synpunkterna av någon anledning inte kan lämnas till rektor, hör av dig till ansvarig skolchef. Kontaktuppgifter till rektor, ledningsteam och skolchef hittar du på förskolans hemsida under rubriken Kontakt i menyn, eller genom att söka här.
Kontakta huvudman
Enligt skollagen ska huvudmannen, alltså nivån över rektor, ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Om du fortfarande inte är nöjd kan du alltså vända dig till förskolans huvudman genom att kontakta Pysslingens växel 08-451 54 00, maila info@pysslingen.se, eller skicka ett brev till Pysslingen Förskolor AB, Box 213, 101 24 Stockholm.
Kontakta kommunen
Om du fortfarande inte är nöjd efter att ha kontaktat huvudman kan du vända dig till den kommun som förskolan ligger i.
Visselblåsning
Visselblåsning innebär att du kan rapportera in något helt anonymt. Då hanteras ärendet genom en fristående process. Du kan i så fall göra din anmälan på tre olika sätt:
• Skriv ett brev och sänd till Trumpet, Box 479, SE-201 24 Malmö.
• Ring till 020 – 10 30 91 (linjen är alltid öppen).
Inskolning/introduktion i förskolan
Att börja i förskolan är en stor händelse för både ditt barn och dig. Inskolningen är en viktig process där barnet gradvis introduceras till sin nya miljö, rutiner och relationer med pedagoger och andra barn. Syftet är att skapa en trygg och positiv start som lägger grunden för barnets trivsel och utveckling i förskolan. Vårt mål är att inskolningen, eller som vi kallar det - introduktionen - ska vara en lustfylld och trygg upplevelse för hela familjen.
Individanpassad introduktion
För att ge både dig och ditt barn en trygg start i förskolans värld arbetar vi med individanpassad introduktion. Det betyder att vi är flexibla och tar hänsyn till ditt barns ålder, förutsättningar och tidigare erfarenheter. Det är också viktigt för oss att lyssna in vad just ditt barn och du som vårdnadshavare behöver. Vi ser inskolningen som en tid för barnet att i sin egen takt vänja sig vid sin nya omgivning. Det innebär att introduktionen kan se lite olika ut för varje familj.
Förbered barnet
Redan innan ert första besök hos oss påbörjar vi introduktionen genom att skicka er boken “Pyss går till förskolan”. Läs och samtala gärna om boken med ditt barn för att på så sätt förbereda barnet inför mötet med förskolan.
Om ni inte fått boken hemskickad finns den på barnets hylla första dagen i förskolan. Boken finns också som film.
Lära-känna-samtal
Inför introduktionen blir du kontaktad av förskolans pedagoger för ett samtal där ni får lära känna varandra. Pedagogerna berättar för dig om hur introduktionen går till, vad som förväntas av dig och vem på förskolan som ansvarar för just ditt barn under introduktionen. Ni samtalar också om introduktionens längd och upplägg.
Pedagogerna vill gärna veta mer om ditt barn – allt för att kunna bemöta er på bästa sätt och anpassa introduktionen efter ditt barns behov.
Föräldraaktiv introduktion
Vi tillämpar föräldraaktiv introduktion. Det innebär att ditt barn under de första dagarna får upptäcka och utforska förskolan tillsammans med dig. Som vårdnadshavare deltar du aktivt tillsammans med ditt barn i sångstunder, blöjbyten, måltider och andra moment. På så vis får du en god inblick i förskolans rutiner.
Hur lång tid tar en inskolning?
När barnet efter hand blir tryggare, får du under korta stunder lämna ditt barn på avdelningen tillsammans med pedagogerna. När ditt barn är redo och har etablerat en god kontakt med pedagogerna lämnar du barnet på förskolan. Det brukar ta ungefär tre till fem dagar, men längden kan variera beroende på barnets individuella behov och anpassning till förskolemiljön. Målet är att barnet ska känna sig tryggt och bekvämt, och därför är inskolningen flexibel.
Dina synpunkter är viktiga
För att vi ständigt ska kunna utveckla vår verksamhet är det viktigt för oss att få ta del av din upplevelse om introduktionen och hur vi kan göra den ännu bättre. När introduktion är över bjuder vi därför in dig till ett uppföljningssamtal där du och ditt barns pedagoger pratar om hur introduktionsperioden har varit.
Du kommer också att få ett skriftligt frågeformulär med möjlighet att komma med förbättringsförslag.