×
 

Hoppa till innehållet
Pojke vattnar plantor

Om Tuvan

Barnens intresse styr projekten

Barnen nyfikenhet och intresseområden lägger grunden för våra projektarbeten under året. Pedagogerna är närvarande och medforskande vilket innebär att vi ser varje barn och anpassar lärandet.

Barnens ges möjlighet att självständigt påverka sin dag på förskolan. Vi stimulerar och stärker barnens olika uttryckssätt genom  dans, rörelse, musik, skapande, drama.

Naturvetenskap

Vår inriktning är naturvetenskap och det innebär att vårt arbete utgår från barnens nyfikenhet och frågor för naturvetenskapliga fenomen. Tuvan ligger på Solsidan i ett trevligt och lugnt område i närheten av skogar, ängar och sjöar som vi använder flitigt. Våra upptäckter i närområdet ligger ofta till grund för naturvetenskapliga projekt.

Naturen är vår vardag

Våra två gårdar och omgivande naturområden inbjuder till utforskande, lek och lärande. Vi använder utomhusmiljön mycket - det vi kan göra inne kan vi också göra ute. Vi vistas mycket i den fina närmiljön och följer årstidernas växlingar genom upptäckter i naturen.

Övrigt

Digitala verktyg

Vi utökar även barnens uttryckssätt med digitala verktyg såsom lärplattor och projektorer och på så sätt erbjuder vi  barnen utökade möjligheter till kommunikation och upplevelser.

Vila

Under dagen ger vi alla barn möjlighet att varva ner en stund genom vila och avslappning. De yngsta barnen sover utomhus i sina egna vagnar.

Avslutningsaktivitet för blivande skolbarn

Vi avslutar vårterminen för våra blivande skolbarn med en samling aktiviteter som vi kallar Sommarklubben.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

There are no results matching your filtering.