×
 

Hoppa till innehållet
pedagog och barn i samspel på förskolan

Om Sjöstaden

För oss är det viktigt att alla barn trivs, känner sig trygga och känner glädje och stolthet över sin förmåga att lära sig nya saker. Vi vill ge varje barn en god grund för sin fortsatta utbildningsresa genom att utveckla lusten att lära. Vi vill också att barnen ska utveckla förmågan att tänka kritiskt och lära av andra kulturer. På Sjöstaden får barnen tidigt lära sig att samspela med andra.

Rörelse

Vårt mål att ge varje barn på Sjöstaden kunskap om vikten av rörelse och hälsa för att må bra och känna rörelseglädje. Barnen ska få uppleva rörelse genom olika uttrycksformer. Våra lärmiljöer är utformade för att uppmuntra till daglig rörelse, men också för avslappning och återhämtning. Vi har ett rörelserum som kan nyttjas av alla barn. En gång i veckan har vi ett gemensamt fyspass “torsdagsfys”, där alla barn på Sjöstaden får möjlighet att delta i rörelser till musik på gården. 

Naturen - en del av vår lärmiljö

Vi har två gårdar och ett fantastiskt närområde som vi använder flitigt. Naturen utmanar barnen på olika sätt och är en given arena för oss. Förskolans stora gård ligger i anslutning till en skogsdunge som vi dagligen utforskar och leker i, då naturen bjuder in till fantasi, rörelse och upptäckande.

Vi använder ofta närmiljön som en naturlig del av vår undervisning och för att främja en hållbar utveckling. Vi lär oss om natur, hälsa och välbefinnande. Naturmaterial är populärt och ofta vill barnen ta det med sig för att undersöka närmare. Som forskaren Matteon Giusti belyser - att barn som förstår naturen skyddar den och att barn i städer behöver få möjligheter till detta för att på sikt vara med och värna om naturen.

Projektarbete

Vi arbetar projektinriktat, vilket innebär att vi fokuserar på olika projekt under olika perioder. Dessa projekt utgår från barnens behov och intressen, där vi utforskar och lär tillsammans.

Banrens projektarbeten dokumenteras, följs upp och analyseras. Varje barns intresse och progression kring projektarbetet synliggörs i förskolans kommunikationsverktyg Mitt Pysslingen, som är tillgängligt för både barn och vårdnadshavare.

Ramtid

Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor!

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.