×
 

Hoppa till innehållet
barn tittar nyfiket ner i en odlingslåda.

Om Pipmakaren

Pipmakarens verksamhet grundar sig på traditionell svensk förskolepedagogik. Vi bedriver en flexibel, professionell och utmanande pedagogik som involverar barnen i stort som smått. Pipmakaren har ett varmt och öppet arbetsklimat och ett tätt samarbete inom hela förskolan, vilket bäddar för att skapa lärandesituationer och trygghet.

Barnens intressen styr lärandet

Vi strävar alltid efter att väcka barnens nyfikenhet för olika målområden i läroplanen och att utveckla deras språk, matematiska tänkande och sociala färdigheter. Därför väver vi samman läroplanens mål med barnens intressen till undervisningssammanhang där barnens tankar styr åt vilket håll projektet ska gå.

Hållbar generation på Pipmakaren

På Pipmakaren arbetar vi för att barnen i tidig ålder ska bli medvetna om och tänka på hållbarhet ur olika perspektiv. Vårt förhållningssätt är att vi alla kan bidra till en hållbar utveckling, i stort och smått. Alla aktiviteter betyder något och vi gör dem tillsammans med barnen. För det måste börja med barnen och vi kallar dem för Den hållbara generationen.

"Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna", sa FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moon när de globala målen för hållbar utveckling från FN antogs 2015. Barnen är vår framtid och allt de lär sig, de värden de får med sig, under vägens gång påverkar vår gemensamma framtid.

Likt ett paraply som spänner över hela utbildningen, genomsyrar hållbarhetsarbetet allt vi gör. Vi arbetar med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, som bland annat utgår från FN:s globala mål och barnkonventionen

Hållbarhetsarbete i förskolans lär- och utemiljö

Hållbarhetsarbetet speglas på olika sätt i vår lärmiljö. Vi jobbar för att öka barnens medvetenhet om sin plats i samhället och med hur vi kan anpassa våra aktiva val för att göra dem mer hållbara för naturen och klimatet. Det kan handla om att inte slösa på jordens resurser, att källsortera, använda återbruksmaterial, eller att värna och ta hand om gemensamma miljöer inomhus och utomhus och vara rädd om sina saker. 

I förskolans utemiljö lär vi oss att ta hänsyn till varandra, dela på gemensamma ytor och lekmaterial samt odla i våra pallkragar. Vi möter naturen när vi är på utflykt i närområdet och får också möjlighet att ta hand om gemensamma platser såsom lekytor, parker och annan närmiljö genom att plocka skräp och städa efter oss om vi har haft med oss matsäck. 

Giftfri förskola

Vi eftersträvar en giftfri förskola, vilket innebär att vi i alla inköp väljer giftfria och godkända material för yngre barn. Vi väljer också hållbara material, föredrar naturmaterial framför plast i de fall det är möjligt och rensar kontinuerligt ut det som inte längre håller måttet. 

Måltider

Vi lägger stor vikt vid att våra matstunder ska erbjuda matglädje och matro och använder i stor utsträckning KRAV- samt EKO-märkta råvaror. Vi samarbetar med Stockholm Vatten och Avfall som ser till att vårt matavfall blir till biogas.  

Ramtid

Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.