×
 

Hoppa till innehållet

Vår inriktning

  • Lärande för hållbar utveckling

    Vi vill ge barnen en positiv framtidstro och en känsla av att de har rätt att påverka i sina liv, nu och i framtiden. Vi arbetar aktivt för att barnen ska utveckla en empati och förståelse för allt levande och lära sig om samband mellan människa, natur och samhälle.

    Pedagog och barn undersöker odlingslåda på förskolans gård
  • Hälsa och rörelse

    Vi spenderar mycket tid utomhus, vilket gör att barnen utvecklar sin motorik, kreativitet och sociala färdigheter på ett naturligt och lustfyllt sätt. Naturen är en del av vår lärmiljö där vi utforskar och lär oss genom lek och upptäckter.

    Förskolebarn springer ute på gård

Pysslingen Mälarhöjdsparken är en förskola med lärande för hållbar utveckling

På Mälarhöjdsparkens förskola i Fruängen arbetar vi med hållbar utveckling över alla områden i förskolans läroplan, samtidigt som förskoletiden ska vara rolig och fylld av lärande. Vi vill ge barnen en positiv framtidstro och känslan att de har rätt att påverka i sina liv, nu och i framtiden. På Mälarhöjdsparkens förskola jobbar vi med hållbarhet ur flera perspektiv - social och kulturell hållbarhet, ekologisk samt ekonomisk hållbarhet. 

En förskola i Fruängen där barnen får ha inflytande

Mälarhöjdsparken är förskolan i Fruängen där barnen får vara med och påverka. Med observation, analys och reflektion av barnens lek kan vi planera vår verksamhet efter deras intressen. Detta är en viktig del av vårt arbete för att barnen ska få en rolig, utvecklande och lärofylld förskoletid hos oss. Våra pedagoger träffas ofta för att reflektera kring läroprocesser och tar hjälp av forskning och olika utbildningar för att vara uppdaterade i kunskap och lärande. Vi undersöker och upptäcker olika material och verktyg och lär oss tillsammans.

Förskolan Mälarhöjdsparken har fokus på rörelse och hälsa

Vi arbetar aktivt för ge barnen förutsättningar för en långsiktigt god hälsa och därmed främja inlärning. För oss på Mälarhöjdsparkens förskola är det viktigt att skapa en balans mellan rörelse och vila. Vi använder oss av Friluftsfrämjandet och deras utomhuspedagogik som ger konkreta verktyg för att ta ut undervisningen i naturen. Med friluftsliv på schemat får barnen ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och lär sig att förstå sin delaktighet i naturens kretslopp.

Här kan du läsa mer om Mälarhöjdsparken.