×
 

Hoppa till innehållet
dinosaurier av lera skapade av förskolebarn

Om Kungshatten

Vi är en Reggio Emilia-inspirerad förskola som utgår från det kompetenta barnet och att barn har 100 olika språk. Förskoletiden ska vara en tid av lustfyllt lärande. Vi ser till varje barns förmåga, lust och vilja att lära och utvecklas. Vår förskola ska vara rolig, stimulerande, trygg och utmanande. Den ska aktivt bidra till jämställdhet och ta tillvara mångfaldens möjligheter.

Lärande för hållbar utveckling

Arbete med hållbar utveckling i förskolan handlar för oss om ett förhållningssätt och en riktning som sträcker sig över alla läroplansområden. Vi vill ge barnen en positiv framtidstro och en känsla av att de har rätt att påverka och medverka i sina liv, nu och i framtiden. Det handlar om social och kulturell hållbarhet, ekologisk/miljömässig hållbarhet, men även ekonomisk hållbarhet. 

Vi vill att barnen hos oss ska utveckla en empati och förståelse för allt levande samt erfara samband mellan människan, natur och samhälle. 

Språkutveckling genom 100 språk   

Vi arbetar mycket med att stimulera barnens språkutveckling i svenska genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Vi lägger stor vikt vid de estetiska uttrycken. Rim och ramsor, sånger och musik förstärker barnens lust till språket och förståelse för språkets byggstenar. Genom lek och drama får barnen fördjupad förståelse av begrepp för olika känslor. I dans kan vi utforska ord som avstånd, riktning och tempo. Vi tolkar dikter och sagor genom målning, dans och musik. Vi lär oss att berätta och beskriva både verbalt och genom teckning, lera och digitala redskap som animering.

Barnen uppmuntras att rita och leka med bokstäver och skriftspråk. Genom att dela upp barnen i små grupper större delen av dagen skapar vi mer tid och lugn för berättande, lyssnande, reflektion och diskussion både mellan barnen och mellan barn och pedagoger. Vi har ett rikt bibliotek och arbetar med den mångspråkiga bilderbokstjänsten Polyglutt, en viktig resurs i vårt arbete med barns flerspråkighet.

Projektinriktat och utforskande arbetssätt

Vi har ett projektinriktat arbetssätt där barnen får chans att fördjupa sig i ett utforskande. Projekten skapas utifrån barnens intressen och vad de vill undersöka tillsammans.

Pedagogisk dokumentation ligger till grund för lyssnandet, analys och reflektion. Verktygen kan vara videofilmer, bilder, anteckningar samt barnens alster, föremål och teckningar som dokumenterar själva processen. Genom att observera, dokumentera, tolka, diskutera och reflektera över det man ser och hör kan pedagogerna lättare se och förstå barnens olika tankar, föreställningar och lärprocesser. Reflektionerna leder till nya upptäckter och på så sätt är barnen med och påverkar sina lärprocesser.

Projekten formuleras övergripande och i utforskandet, i samspel med omgivningen och olika verktyg och material formas ett lärande tillsammans. 

Ramtid

Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

There are no results matching your filtering.