×
 

Hoppa till innehållet

Om Kadetten

Vi ger varje barn möjlighet att utveckla färdigheter och förmågor som de har användning för hela livet. På förskolan Kadetten formar pedagoger och barn verksamheten tillsammans med omsorg, lärande och undervisning som grund.

Hos oss ska alla barn ha möjlighet att uttrycka sina åsikt och lyssna till andras idéer och tankar. Vi uppmuntrar barnen till att tänka fritt och skapar god förutsättningar för låta deras tankarna få ta plats i vår verksamhet.

Värdegrund och demokrati

Verksamhetens grundorganisation bygger på att det finns aktiviteter och metoder där barnens röst kopplat till demokratins grunder får möjlighet att synas och höras. Vi har använder arbetsverktyg som bildstöd och tydliga visuella dagsstrukturer som möjliggör för alla barn att delta i dessa sammanhang.  

Hela förskolan arbetar med ett gemensamt projektarbete kring Barnkonventionen och barns rättigheter. Med utgångspunkt från litteratur och barnens erfarenheter skapar vi sammanhang där vi kan mötas och lära tillsammans. Vi arbetar i mindre grupper för att skapa arbetsro så att varje barns tankar och uttryckssätt ska få utrymme. Det ger oss möjlighet att lyssna in och bygga vidare på barnens kunskaper och erfarenheter i utformandet av undervisningen. Genom att arbeta med ett gemensamt projekt skapar vi en helhet i lärandet under hela förskoletiden. 

Vi vill skapa möten som berikar barnen och ger dem en känsla av att vara en del av ett sammanhang. Därför får barnen delta i möten med andra barn, pedagoger och miljöer, både på och utanför förskolan. Att göra utflykter i närmiljön är ett sätt för oss att låta barnen bli upptäckare och ge dem möjlighet att möta andra utmaningar än de som finns i förskolans grundverksamhet. På så sätt får de en bredare bild av samhället samtidigt som vi berikar vårt arbete.

Traditioner för oss samman

Att arbeta med traditioner handlar för oss om att skapa en stark laganda och vi-känsla på förskolan. Att skapa något tillsammans där vi möts och lär känna varandra. Innanför ramen av traditioner erbjuder vi barnen en mångfald av uttrycksformer som till exempel sång, musik, dans och skapande. 

Språk

Genom våra lekfulla projektarbeten vill vi stimulera barnen till vidare tankar och stärka deras dialog med varandra. Våra lärmiljöer är lekfulla för att bjuda in barnen till nya spännande möten där de kan ta sin erfarenheter vidare och fördjupa tankar tillsammans med andra.  

Vi tror att lärandet blomstrar som mest när det utgår från barnens nyfikenhet, erfarenheter och lust att få veta mer!

Simskola i förskolan

På Pysslingen Kadetten deltar de äldsta barnen i en simskola som fokuserar på att bygga grunderna i simning i en trygg och säker miljö.

Med stöd av erfarna instruktörer och i små grupper får varje barn utvecklas i sin egen takt. Här kombineras lustfylldhet och lärande för att ge barnen en stabil grund i vattenvana och simkunskaper. Tillsammans hjälper vi barnen att känna sig säkra i vattnet och bli redo för framtida simutmaningar.

Öppettider

Våra öppettider är kl. 6.30-17.30, men vi erbjuder verksamhet vardagar hela året kl. 06.30–18.00 om det finns behov av det. Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.