Om Järven
Barnets utbildningsresa. Det är det som står i centrum hos oss på Järven. Vi följer barnens resa genom förskolans alla möten, lärdomar, miljöer, utmaningar och sammanhang. Det gör vi med hjälp av vår profil hållbar utbildning, vårt projekt- och processinriktade arbetssätt och genom att lägga mycket tid och vikt vid att skapa lärorika och förundransvärda lärmiljöer tillsammans med barnen. Vi vill skapa miljöer med wow-faktor för både små och stora.
Hållbar utbildning
Vår profil är hållbar utbildning, där vårt mål är att rusta barnen för den spännande resan genom den oändliga utbildningsvärlden. Vår tanke med hållbar utbildning är att vi alltid har med oss den röda utbildningstråden, inte bara genom förskolans lärorika år, utan ända fram till gymnasiet och mer därtill för de som vill. För oss handlar hållbar utbildning om länken mellan de olika delarna som påverkar barnets liv; barnet, hemmet, förskolan, samhället, världen… Vi vill väcka, utveckla och bibehålla lusten att lära, nyfikenheten och förundran för världens alla magiska sammanhang. En lust som sträcker sig långt upp i åldrarna och smittar av sig till andra.
När barnet slutar hos oss för att börja skolan, vill vi att hen är rustat med en ryggsäck fyllt med trygghet - tryggheten att vara den barnet är, att ifrågasätta och vara kritiskt i sitt tänkande, tryggheten att kunna använda sig av olika material, verktyg och uttryckssätt, samt tryggheten att vara i ett större samhälle och känna sig som en världsmedborgare.
Projekt och processinriktat lärande
För oss innebär ett projekt- och processinriktat arbetssätt att vi ger barnen möjlighet att under en längre tid fördjupa sig i och utforska något specifikt. Med barnets tidigare erfarenheter, i relation till gruppens, vidgar vi vårt lärande genom att använda oss av varandras tankar och kunskaper. Det är barnens intressen som leder in oss i många spännande nya lärdomar. Exempelvis har hela förskolan arbetat med boken Blinda rödluvan och vargen som vi trodde skulle sträcka sig över en termin, men intresset blev så stort hos barnen, så projektet fick leva under hela utbildningsåret och avslutas med en gemensam balettföreställning där varje barn som ville, deltog på sitt sätt.
Lärmiljö
Det är viktigt för oss att ha en lärmiljö där vi alla blir nyfikna, förbluffade och förundrade. Vår lärmiljö bjuder in till förundran och erbjuder en mångfald av material som kan användas på olika sätt och som vi kallar ofärdigt och kan bli vad som helst. Miljön är föränderlig med material som är kreativa, kommunikativa och sätter igång fantasin och lusten att utforska, både ensam och tillsammans med andra. Miljön speglar också de pågående projekten och processerna.
Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Nacka kommun.
Välkommen att kontakta oss om du har frågor.
Vanliga frågor och svar
-
Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.
-
I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.
-
Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.
-
Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.
Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.
-
Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.
-
Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)
-
Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.
-
Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.
-
Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.