Om Hagaberg
Åldershomogena grupper ger unika möjligheter
På Hagabergs förskola arbetar vi med åldershomogena barngrupper och en ålder i varje grupp. Vi organiserar för att pedagogerna i största möjliga mån följer barnen under hela förskoletiden, från liten till stor. På så sätt bygger vi långsiktiga relationer till både ditt barn och till dig som vårdnadshavare. Det ger oss också en unik möjlighet att arbeta med utveckling och lärande över lång tid.
Förskolans miljöer är anpassade utifrån ålder och med tydliga skillnader för våra yngre och äldre barn. Miljöerna, både inne och ute, är utformade för att utmana och stimulera till utforskande, lek och lärande.
Varje dag delar vi in barngrupperna i olika konstellationer, både inom och utanför avdelningen. Detta gör vi för att skapa lugn och ro i grupperna, men också för att möjliggöra möten mellan barn och pedagoger. Vi anpassar konstellationerna utifrån barnens intressen och behov, vilka kan variera under dagen.
Lustfyllt och omsorgsfullt lärande
Hos oss står det lustfyllda och omsorgsfulla lärandet i fokus. Vi arbetar aktivt för att skapa en trygg, lustfylld, föränderlig och utvecklande lärmiljö för våra barn. Våra pedagoger arbetar med att vara närvarande, aktivt deltagande och medforskande i barnens lek för att på så sätt vidareutveckla leken och ge barnen de utmaningar och den stimulans de behöver. Miljö och material utvecklas och förändras löpande utifrån barnens intressen och behov.
Det professionella mötet
Det professionella mötet är något vi värnar om på Hagabergs förskola. Vi bemöter både barn och vårdnadshavare på ett positivt sätt med nyfikenhet, öppenhet och respekt. Vi fokuserar på det positiva och förstärker allt bra som barnen gör. Vi arbetar kontinuerligt med hur vi uppträder mot varandra och hur man är en bra kompis för att skapa ett positivt och empatiskt klimat.
Vi har fokus på uppdraget och på förskolans läroplan och det är viktigt för oss att vid det dagliga mötet berätta för dig som vårdnadshavare om ditt barns lärande eller någon specifik undervisningsaktivitet barnet deltagit i under dagen.
Vanliga frågor och svar
-
Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.
-
I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.
-
Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.
-
Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.
Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.
-
Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.
-
Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)
-
Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.
-
Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.
-
Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.