×
 

Hoppa till innehållet

Så arbetar vi

På Gläntan har vi fem olika grupper där vi arbetar för att tillgodose barnens behov och intressen utifrån deras nuläge. Vi pedagoger är aktiva medutforskare som tillför nytt stoft till barnens upptäckter och nyfikenhet.

Mindmaps

Alla våra avdelningar har en egen mindmap/tankekarta som verksamheten utgår från. Varje år väljer vi ett fokusområde som varje avdelning kopplar till olika aktiviteter i våra mindmaps. Gemensamt för vår planering är att den utgår från barnens intressen och förmågor och att barnen genom aktiviteterna utmanas och utvecklas.

Planerade och styrda aktiviteter utvecklar barnen

Aktiviteter för oss är både planerade och styrda (till exempel samlingar, utflykter, stationsdagar och skapandetillfälle), men även det som sker i barnens spontana lekar och utforskande. Vi ser även våra rutinsituationer, till exempel måltider, hallsituationer och toalettbesök, som viktiga delar för att skapa ett lärande för barn.

Barn pysslar på förskolan pysslingen gläntan