×
 

Hoppa till innehållet
nyfiket barn plockar blommor pysslingen förskola krukmakaren

Om Åsöberget

Åsöbergets verksamhet grundar sig på traditionell svensk förskolepedagogik. Vi vill att barnen ska utveckla färdigheter och förmågor som de har användning av hela livet. En färdighet som vi lägger särskilt stor vikt vid att barnen utvecklar är sin sociala förmåga. Översatt till förskolans språk betyder detta förmågan att dela med sig, trösta den som är ledsen, uttrycka sin åsikt men också ta hänsyn till andras idéer och önskemål.

Att det är roligt att göra saker tillsammans är viktigt för oss att förmedla till barnen här på Åsöberget. Vi arbetar projektinriktat, vilket innebär att vi väver samman läroplanens målområden och barnens intressen till undervisningssammanhang där barnens tankar styr åt vilket håll projektet ska gå.

Hållbar generation på Åsöberget

På Åsöberget arbetar vi för att barnen i tidig ålder ska bli medvetna om och tänka på hållbarhet ur olika perspektiv. Vårt förhållningssätt är att vi alla kan bidra till en hållbar utveckling, i stort och smått. Alla aktiviteter betyder något och vi gör dem tillsammans med barnen. För det måste börja med barnen och vi kallar dem för Den hållbara generationen.

"Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna", sa FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moon när de globala målen för hållbar utveckling från FN antogs 2015. Barnen är vår framtid och allt de lär sig, de värden de får med sig, under vägens gång påverkar vår gemensamma framtid.

Likt ett paraply som spänner över hela utbildningen, genomsyrar hållbarhetsarbetet allt vi gör. Vi arbetar med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, som bland annat utgår från FN:s globala mål och barnkonventionen

Odling, återvinning och yoga

På Åsöberget arbetar vi med hållbar utveckling på många olika sätt. Till exempel lär vi oss om odling och återvinning samt arbetar med värdegrunder och hur vi är mot varandra. Det kan också handla om normkritiskt förhållningssätt, integritet eller existentiella frågor. Andra teman är djur och natur, rymden, världen och historia. Vi arrangerar även aktiviteter som fredagsfys och yoga. 

Hållbarhetstemat är också integrerat i våra dagliga rutiner, bland annat är barnen med och dukar vid våra måltider, vi pratar om matsvinn och låter inte vatten stå och rinna.

Hållbarhetsarbete i förskolans lär- och utemiljö

Hållbarhetsarbetet speglas på olika sätt i vår lärmiljö. Dels i pågående projekt och dokumentation, men även mer konkret i form av exempelvis återvinningsstationer och platser för rörelse och återhämtning. Vi använder en hel del naturmaterial och återbruksmaterial i vår undervisning och arbetar med tydliga länkar ut i världen som kartor, flaggor och ord på olika språk. 

Förskolans utemiljö och närmiljö är också viktiga i vårt hållbarhetsarbete, då det är där vi möter naturen. Exempel på aktiviteter vi gör med barnen i vår utemiljö är att odla, prata om Allemansrätten och plocka skräp.

Giftfri förskola

Vi eftersträvar en Giftfri förskola, vilket innebär att vi samarbetar med leverantörer (av leksaker, möbler och annat material) som använder giftfria och godkända material och att vi väljer hållbara material, till exempel trä istället för plast, där det är möjligt.  

Måltider och kök

Vi lägger stor vikt vid att våra matstunder ska erbjuda matglädje och matro och använder i stor utsträckning KRAV- samt EKO-märkta råvaror. Vi samarbetar med Stockholm Vatten och Avfall som ser till att vårt matavfall blir till biogas.  

Simskola på förskolan

På Pysslingen Åsöberget erbjuder vi simskola för våra äldsta barn, där vi fokuserar på att ge dem en trygg och säker introduktion till grunderna i simning. Simskolan leds av utbildade och erfarna instruktörer i små grupper, där varje barn får möjlighet att utvecklas i sin egen takt och stärka både sin vattenvana och sitt självförtroende. Vi lägger stor vikt vid att göra simningen lustfylld – allt i en trygg atmosfär som bygger en stabil grund för en livsviktig färdighet.

Ramtid

Vi följer Stockholms stads regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg för sina barn alla helgfria vardagar mellan klockan 06.30-18.30, om behov finns. Barnen i vår förskola är försäkrade i en olycksfallsförsäkring via Stockholm Stad.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vanliga frågor och svar

  • Alla våra förskolor följer respektive kommuns regler för ramtid och anpassar sina öppettider efter bland annat vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier, inom dessa. Vill du veta mer om våra öppettider, kontakta platsansvarig på din förskola.

  • I Pysslingen Förskolor handlar ett bra kvalitetsarbete om att ständigt utvärdera den egna verksamheten för att förbättra och utveckla våra arbetssätt, förskolans miljöer och dagarnas innehåll för våra barn. Vi har flera verktyg som är särskilt viktiga för att vi ska kunna utveckla och säkerställa kvaliteten i våra förskolor. Läs mer om vårt kvalitetsarbete.

  • Vi följer samma taxa som den kommun barnet bor i och tillämpar, liksom kommunala förskolor, maxtaxa.

  • Förskolans läroplan är ett styrande dokument som innebär att förskolan har mål och riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas och kvalitetssäkras. Läroplanen gäller alla förskolor i hela Sverige och ger alla som arbetar i förskolan en tydlig riktning i hur vi ska arbeta för att ge varje barn möjlighet att må bra och utvecklas utifrån sin förmåga.

    Hur läroplanen tillämpas i praktiken, när det gäller metoder och aktiviteter för att nå målen, kan variera från förskola till förskola.

  • Vi ägs av AcadeMedia som är norra Europas största utbildningsföretag.

  • Ordet Pyssling betyder mycket småväxt person eller litet barn (källa: saob.se)

  • Sedan läroplanen för förskolan infördes 1998 heter det förskola istället för daghem, förkortat dagis, för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll. Förskolan är en pedagogisk verksamhet för barn från ett års ålder till dess att de börjar förskoleklass.

  • Pysslingen Förskolor grundades 1986 då de två första förskolorna (som fortfarande finns kvar) startades i Nacka utanför Stockholm.

  • Det finns drygt 100 stycken från Malmö i söder till Östersund i norr.

There are no results matching your filtering.